Svar: Mellemmåltider
7. august 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng her, så vil jeg foreslå dig, at du lige nu kombinerer morgengrød og mellemmåltid. Det vil sige, at du kan komme lidt frugtmos på grøden som topping. En grød vil naturligt smage meget forskeligt alt efter om det er pæremos, sveskemos eller jordbærmos der er på - og så selvom basis grøden er ens, så det vil være en fin måde at variere hans indtag lidt.
Du må også gerne give ham bløde frugtbåde i hånden, hvis du fornemmer, at han begynder at kunne finde ud af dette - måske er det stadig lidt for tidligt, men så kan du sidde med lidt i hånden og lade ham sutte og smage lidt på det, så han stille og roligt får fornemmelsen for det og hen af vejen selv begynder at gribe ud efter det, fordi han gerne vil vil prøve.
Om eftermiddagen vil det være fint at give et mellemmåltid omkring kl 15, som du selv foreslår :)
I takt med han at bliver ældre, så vil hans rytme sandsynligvis ændre sig lidt, og han vil begynde at være vågen og mere aktiv imellem sine lure. Det vil sige, at hans vågenperioder på sigt vil blive lidt længere, og derfor vil du hen af vejen lettere kunne adskille morgengrød og formiddagsmåltid. Det kan også være at hans rytme ændrer sig sådan, at han måske vil begynde at starte dagen lidt senere, og derfor kan få morgengrød, når han vågner tidlig morgen og så frugtmos på det tidspunkt, hvor han spiser grød nu.. men det må tiden vise. Lige nu synes jeg, at du skal give ham grød og frugt sammen om morgenen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske